Všichni se rodíme jako cvoci. Některým to zůstane. (S. Becket: Čekání na Godota)
Nespřátelím, nehlásnu a reklamy napsané jinde než TADY bez milosti mažu!!!
Odpovídám, pokud je kam a na co.

Tartuffe Games

22. března 2014 v 19:56 | Charlie |  Venkovanka v Praze
Tartuffe je lišák. Lišák je Tartuffe.


Tartuffa sem viděla ve Vinohradském divadle, když jsme byli se školou v Praze. Byla to klasická Moliérova verze. Když jsem ji viděla v repertoáru Na zábradlí, nějak jsem ji prostě chtěla vidět. A teď jsem ráda, že jsem šla tehdy už v únoru, protože teď už dlouho na programu není. Klidně bych šla ještě jednou.

U první scény jsem si myslela, že jsem šla na balet, ale pak se z toho vyklubalo krásné představení. Sice to bylo rýmované jako v pohádce o myším kožíšku, kterou zrovna moc nemusím, ale tady mi to nevadilo. V podstatě to s tou klasickou verzí mělo společného akorát základní děj a jména postav. Děj asi zná každý, nebo o něm aspoň něco slyšel. Jde o to, že Orgon (M. König) má pro svojí dceru Marianu (D. Marková) vyhlédnutého ženicha, Tartuffa (P. Liška), který má zdědit jeho dům. Jenže ona miluje Valéra (L. Hampl).

Trošku porovnání k Vinohradské verzi. Pro mě to bylo sto a jedna. Třeba Zdena Hadrbolcová jako matka Orgona byla mnohem lepší než Martin Zahálka ve stejné roli. (To jeho jméno jsem si musela dohledat, protože kromě Skopalova Orgona jsem si nepamatovala na nikoho.) Líbila se mi i Marianina komorná, Dorina (N. Řehořová) a její brněnský hantec.

A v neposlední řadě je třeba zmínit, že hudba tam sedla jak prdel na hrnec. Prostě jako by si incenace nevybrala hudbu, ale hudba inscenaci. I když, nikdo neví, nad čím Nedvěd přemýšlel, když psal Podvod.

Když na téhle stránce, kam mimochodem chodím dost často, sjedete dolů, najdete výsledky ankety. Takže je jasné, která verze byla lepší. Vím, ještě je tam Tartuffe Impromptu! v Národním divadle. Nejdřív jsem si říkala, že bych i šla, ale na druhou stranu nemusím vidět všechny Tartuffy.


Premiéra: 30. 10. 2009
Derniéra: 17. 9. 2014 (kdo ještě neviděl, má poslední šanci)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 maglaiz maglaiz | E-mail | Web | 22. března 2014 v 22:38 | Reagovat

Nějak nebývám nikdy nadšena z přenesení klasiky do moderna. Vždy je tam velký risk, že to rupne. Kromě toho Moliérova díla mají pro mne i kouzlo v tom, že z toho dýchá ta doba.
Na jednu stranu Tvá adorace mne láme k tomu, abych dala šanci moderní verzi Moliérovy klasiky, ale na druhou mi stále nad hlavou bliká červený majáček. Co s tím?

2 Charlie Charlie | Web | 23. března 2014 v 9:20 | Reagovat

[1]: Teď nevím, co myslíš tím, že "to rupne". Já se ráda zasměju a tak prostě dám přednost moderní verzi před klasickou. Když bych chtěla klasiku, tak je lepší si přečíst knížku. Je to jen na tobě, zda dáš moderní verzi šanci.
Možná i pro maturanty bych doporučovala spíš tuhle moderní divadelní verzi než klasickou. Člověk si líp zapamatuje vtipné okamžiky než jednotvárný děj.

3 maglaiz maglaiz | E-mail | Web | 23. března 2014 v 9:46 | Reagovat

[2]: Rupne = propadne, nepovede se, bude to trapné, nezdaří se.
Moliér na prknech a v knize je něco úplně jiného. Klasiku mám ráda pro tu dobu. Pro nás je to už svým způsobem exotika, ten jazyk, kostýmy. Ale chápu, že moderní zpracování se více přibližuje mladým ročníkům. Jenomže pozor! U moderních zpracováních se hodně aktualizuje a vkládají se vtipy, které pramení z naší "současné" doby, takže i tak by si měli maturanti Moliéra přečíst, aby při maturitě neplácali o tom, že Scapino začal zpívat "Příteli, chvátej. SOS."

4 Charlie Charlie | Web | 23. března 2014 v 10:12 | Reagovat

[3]: Tak tady to neruplo. Myslím, že důkaz jsou i anketní výsledky v odkazu v článku.
To s aktualizací a vtipy je jasné. Jinak by to přece nebyla moderní verze. Maturant si z toho musí vzít ten děj, ale podle těch vtipů si ho podle mého lépe zapamatuje. To, co si myslí se s tím, co nakonec řekne přece nemusí shodovat. Hlavní je výsledek, tedy známka.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama